NemPost løser et praktisk problem for mange borgere og kommunen med at kommunikere sikkert via email. Når borgeren modtager en sikker email fra kommunen, sender NemPost automatisk en meddelelse til borgeren via hans almindelige mailadresse. Borgeren kan herefter logge på med digital signatur og kommunikere med kommunen. Kommunaldirektør Nich Bendtsen udtaler:
– Vi vil tilbyde borgerne i Syddjurs Kommune effektiv digital service. Det skal være let og sikkert at kommunikere med kommunen. En sikker personlig postkasse til hver eneste borger, der er let at bruge, er et vigtigt element i at realisere vores digitale vision, siger han, og fortsætter:
– NemPost erstatter det gammeldags papirbrev med underskrift pÃ¥ en mÃ¥de, der er let at bruge for borgerne. Tidligere var det teknisk indviklet for borgerne at sende sikre mails til kommunen, og de tekniske løsninger, der var pÃ¥ markedet, krævede, at borgerne købte dyre e-mail programmer. Men virkeligheden er, at mange mennesker i dag anvender Internettets gratis mailløsninger, der ikke giver mulighed for at sende eller modtage sikker post. Med Nempost kan man ogsÃ¥ sende og modtage sikre beskeder til alle myndigheder i det offentlige. I NemPost er der adgang til de sikre postkasser der findes i det offentlige, siger Nich Bendtsen.
For Syddjurs Kommune betyder den nye løsning, at kommunen - efterhånden som borgerne tilmelder sig - kan kommunikere med borgerne elektronisk. Det er en god løsning for både borgere og kommune. Borgerne får en direkte, sikker og brugervenlig elektronisk kontakt til kommunen. Og kommunen sparer omkostninger til porto og effektiviserer rutinerne for medarbejderne.
Inden 1. januar skal borgeren fortsat kontakte de nuværende kommuner for personlig sagsbehandling. NemPost-løsningen er leveret af firmaet Assemble A/S. |